fredag 22 juni 2012

Cerulean Sins av Laurell K. Hamilton

Bok elva om Anita Blake, Cerulean Sins. Jag är inte helt förtjust. Jag tycker att den var för rörig. Det är hetshetshets hela tiden, Blake kastas mellan att släcka olika bränder och det blir ingen röd tråd. Sedan fokuseras det så mycket på olika detaljer, händelser beskrivs ner på dialognivå när det egentligen rör till mer än det tillför. När det är fyra-fem viktiga röda trådar så går det inte att gå ner på detaljnivå på allt, då tappar läsaren bort de andra trådarna under tiden. Hade lite fullt upp under en dag under tiden jag läste boken, när jag sedan plockade upp den igen var jag helt vilse. Det brukar inte vara så, så jag tror att det beror på hur den var uppbyggd. Min förhoppning är att det inte blir fullt lika många trådar i följande böcker, jag älskar verkligen serien så jag vill verkligen inte att den ska bli sämre än vad den kan vara.

Sedan tycker jag att denna bok var lite tillbaka i stuket "jag har absolut ingen chans att överleva utan det här vi står inför utan de kommer (bokstavligt talat) äta mig levande, men jag ska göra mitt bästa för att fixa det" och så lyckas Blake få sig och alla "sina" levande och oskadda ur situationen. Framförallt blir det väldigt tydligt när det är "vampyrpolitik" på gång. Det tar lite död på spänningen i böckerna tycker jag. Men som sagt, det är inte alla böcker som varit så, vilket gör att jag hoppas att detta drag kommer att tonas ned lite.

En lite lustig detalj är att ordet "cerulean" inte använts tidigare under seriens gång men används flera gånger i denna bok. Förstår precis varför, men lite roande är det ändå.

Nästa är Incubus Dreams, förhoppningarna är höga. Insåg precis att den är 684 sidor lång, hoppas den är bra. Vad är bättre än en bra bok? En lång bra bok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar