måndag 11 juni 2012

The Killing Dance av Laurell K. Hamilton

Bok sex, The Killing Dance, är utläst. Jag är imponerad, det är inte ofta en serie lyckas hålla upp kvaliteten så här länge. Hamilton lyckas gång på gång utveckla riktningen på serien så att det inte blir trist eller förutsägbart. Trots att jag läst en hel del i genren ser jag i denna bok saker jag faktiskt inte känner igen, detta menar jag på ett positivt sätt. Utvecklingen för Blake går i riktningar jag inte hade kunnat gissa när jag öppnade bok ett, det går inte att förutsäga handlingen i den berättelse de enskilda böckerna lägger fram, i de senare utan att hon kastas mellan faror på samma sätt som jag upplevde i framförallt bok ett.

The Killing Dance höll hög kvalitet rakt igenom. Hamilton lyckas hålla de separata trådarna intressanta samtidigt som inte glömmer bort någon av dem. Att det inte går att förutsäga vad som händer härnäst ser jag som positivt. Likaså att den innehåller ingredienser som jag ser som ovanliga. Blakes utveckling går som sagt med raketfart, samtidigt som boken i slutet ger flera intressanta öppningar för kommande böcker. Det kommer att vara svårt att inte börja med nästa bok, Burnt Offerings, omgående.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar