måndag 4 juni 2012

Laurell K. Hamiltons Guilty Pleasures

Jag har läst Guilty Pleasures av Laurell K. Hamilton. Anita Blake är en intressant person i en intressant verklighet. Vampyrer, were-djur, zoombies och animators existerar öppet, animatorn och vampire huntern Anita Blake finns mitt bland dessa. Jag gillar världen Hamilton har byggt upp, Blake är sympatisk och jag som läsare får en inblick i hur och varför hon tänker och gör som hon gör.

Det finns vissa saker jag inte är så nöjd med dock, dels så kastas Blake in hals över huvud i ett drama hon inte har någon möjlighet att undvika, och det är fram till slutet i princip omöjligt för henne att klara det hon måste för att boken ska få ett hyffsat lyckligt slut. Men eftersom jag vet att det kommer tjugo böcker till om Anita Blake visste jag redan att hon skulle fixa det. Så det gör att det känns lite trist, men jag hoppas att det förändras, jag har hört att böckerna utvecklas väldigt mycket under seriens gång. Men dessa negativa synpunkter till trots uppskattar jag boken och läser med nöje vidare på del två i serien, The Laughing Corpse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar