måndag 4 juni 2012

The Black Dagger Brotherhood av J.R. Ward, bok 8 - 10

Vad hände med bok sju undrar ni nu? Jo, det är en "insiders guide" som dels inte finns som e-bok och som dessutom inte verkar speciellt lockande. Därför har jag hoppat över att läsa den. Istället har jag gått vidare i serien och läst följande böcker.

Det är alltså Lover Avenged, Lover Mine och Lover Unleached som har lästs. Och förbättringen som kom genom bok fem och sex stagnerade. För det första blir de hiskeligt förutsägbara igen. Dessutom verkar författaren helt ha tappat bort sin tidslinje. Finns det ingen som kontrolläser böckerna? Flera gånger finns det fel i böckerna som helt enkelt borde ha upptäckts redan i en första genomläsning. Sexscenerna blir tristare för var bok.

I en diskussion med en vän som läst böckerna parallellt med mig (nej, vi behöver inte gå in på nördigheten i att läsa böcker parallellt, och ja, det är hyffsat planerat) lade hon fram teorin om att författaren skriver böckerna för att tjäna pengar och inte för att hon verkligen brinner för serien, och det ser jag som möjligt. Alternativt är dessa böcker en brygga till mer intressanta händelser längre fram. Men som dessa böcker är väcker de inte lusten till att fortsätta läsa serien. Jag kommer säkert fortsätta läsa serien ändå, men jag sparar bok elva (Lover Reborn) till att fler böcker kommit ut, om följande böcker kommer att bli mer intressanta, om det är så att Ward hittar gnistan igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar