söndag 19 augusti 2012

My Soul To Take av Rachel Vincent

Detta är del ett i Rachel Vincents serie Soul Screamers, som är en Young Adult-serie. Jag har tidigare läst Vincents Shifters-serie som jag verkligen uppskattat, vilket gjorde denna lite annorlunda mot vad jag är van vid från Vincent. YA är egentligen inte min favoritgenre, men den här boken uppskattade jag.

Jag finner huvudkaraktären som väldigt sympatisk, Vincent lyckas göra henne till en person jag bryr mig om. Själva historien är intressant och rycker verkligen med mig som läsare. jag vill hela tiden veta vad som händer härnäst.

Vissa saker finner jag däremot som väldigt ålderdomliga, men det kanske bara handlar om kulturskillnader? Varför får två ungdomar i 18-årsåldern inte vara ensamma i ett rum med stängd dörr? Vad tror de kan hända där som de inte kan göra i en bil, i samma rum på eftermiddagen efter skolan när huset är tomt etc? Varför sätta utegångsförbud med telefonförbud till något som är i 18-årsåldern? Har man inte fått vett i ungen på de tidigare 18 åren, vad tror man att en vecka eller två instängd på sitt rum utan telefon ska kunna hjälpa? Hade det varit dessa idéer i något hem hade jag köpt det, men nu florerar dessa idéer hos alla vuxna. Men som sagt, det kan vara en kulturkrock också.

Men i stort uppskattar jag boken, jag kommer att fortsätta med del två. Om du uppskattar böcker i YA-genren rekommenderar jag verkligen denna bok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar