torsdag 2 augusti 2012

Magic Bites av Ilona Andrews

Ilona och Andrew Gordon har skrivit denna bok som är bok ett om Kate Daniels. Jag uppskattade världen skarpt, vår värld men magi hade för cirka 100 år sedan kommit upp i världen och kom i vågor. När tekniken var uppe funkade tekniska saker, när magin kom i sin våg slutade allt sådant fungera. Magin "äter" dessutom på byggnader, så de flesta höga byggnader finns inte längre. Med magins intåg hade dessutom gamla mytiska varelser kommit igen. Dessutom verkar magin vinna över tekniken på lång sikt. Som sagt, en ytterst intressant värld, som verkligen känns genomarbetad.

Huvudkaraktären är som vi sett många gånger förut en brud med väldigt mycket skinn på näsan. Vissa saker är väldigt "Åh, så vill jag också komma på att säga", andra lite mer "Var det där verkligen nödvändigt?". Men i det stora hela uppskattar jag henne. Dock är det vissa saker som gör mig fundersam. Jag läste lite andra kommentarer om författarnas Alfa-komplex, och det skiner igenom. Kate tar inte skit av någon - utom Alfan. Han kommer undan med att vara precis ett sådant rövhål som vi sett allt för många gånger förut, och hon låter honom vara det. Hoppas att just den detaljen inte kommer att bli alltför påtaglig framöver dock.

Börjar genast med Magic Burns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar