måndag 20 augusti 2012

Hit List av Laurell K. Hamilton

Så har jag slutligen tagit kraft till mig att se över den näst sista boken om Anita Blake, Hit List. Jag var inte speciellt imponerad efter att jag läste Bullet, vilket gjorde att jag tog en paus. Redan efter sida två var jag irriterad över Blakes ältande. För att serien igenom konstant klappa sig för bröstet för att vara "en av grabbarna" så tycker jag att Blake ältar otroligt mycket själv? Och nu har det i serien gått år sedan hon först bröt sitt celibat, måste hon då fortfarande brottas med samma problem som hon gjorde då? Det är otroligt trist att se att Blake står kvar och stampar på samma ställe, det är inte nya problem utan samma så gott som hela tiden.

Ändå så finner jag Hit List hyfsat bra. Det är lite spänning, det händer saker. Men så helt plötsligt går boken från 100 till 0, så ska det diskuteras och dissekeras känslor och händelser. Jag förstår inte poängen med detta ständiga ältande? Det blir inte roligt att läsa när det hela tiden svänger sådant, händer mycket-inget-mycket-inget.

Med risk för spoilers:
Slutet var lite av ett antiklimax. Efter att ha byggt upp till detta ögonblick i väldigt många böcker är det över på några sidor? Undrar om det kommer utvecklas mer i kommande böcker?

Men det känns som att det kommer att behövas en ordentlig förändring i Blake-böckerna. Nu står de och stampar på samma ställe och har gjort de senaste tio böckerna eller så. Jag vill se Blake & co utvecklas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar