torsdag 9 augusti 2012

Magic Bleeds av Ilona Andrews

Varning för spoilers!

Mina ögon blöder! Min hjärna blöder! Jag är arg både på mig själv och på författarna. På mig själv för att jag borde ha sett varningstecknen och avstått från att läsa vidare, på författarna för att de i bok fyra i serien bestämmer sig för att göra om boken till en Harlequinbok! På författarna för att de har en bra möjlighet till att skriva bra böcker, de har en intressant karaktär och en intressant värld, och så väljer de att göra om henne till ett våp.

Dessutom gör det mig arg att de väljer att sända ut budskapet till världen att det är helt ok att någon tar sig rättigheten att stalka dig. Om ett ragg i verkliga världen hade skaffat sig en nyckel och gått omkring i lägenheten både när du var hemma och dessutom gått omkring och tittat på dig när du sov - vad hade du gjort då? Ja, inte hade du blivit ihop med snubben? Med tanke på alla kvinnor som dagligen blir misshandlade och dödade av sina män, är det verkligen ok att sända ut det här budskapet?

Och då har vi alltså helt bortsett från att det gör boken helt osannolik, för det är också en sak i just denna detalj som stör mig. Han blir dessutom ännu mer manschauvinistisk i slutet när hon får en viss frihet men han sätter upp förhållningsreglerna. Och det var pga honom som hon hamnade i situationen, men han tar tillfället i akt att visa sin makt.

Om vi ska lämna den här "kärleks"-historien, som fick ta på tok för stor plats, och istället koncentrera oss på själva storyn så tycker jag att den var sådär. Som vanligt är alla andra än Kate idioter eller onda, och hon får jobba för att inte världen ska gå under. Lite otrolig känns den allt. Likaså känns detaljen att Kate så snart något går emot henne börjar dunka sitt huvud mot saker lite överdriven. Ok att det kan kännas som att du vill göra det, men att faktiskt göra det och inte sluta förrän du märker att folk tittar konstigt på dig? Nja, jag köper det inte.

Dessutom, om vi ska se till Kates utveckling under serien som helhet känns även den lite osannolik. Hon förändras och byter åsikter från bok ett till bok fyra som är väldigt extrema, och det tas i böckerna inte upp någon anledning till att åsikterna ska skifta så mycket som de gör. Det hänger inte ihop helt enkelt. Jag får känslan av att författarna inte visste vad de ville med serien när de skrev bok ett, och när de sedan kom på vad de ville stämde det inte överens med den första boken.

Dessutom tycker jag att de misslyckas lite med att få mig att identifiera mig med karaktärerna. När jag läser en bok vill jag känna med karaktärerna, jag vill att jag ska ha en vilja att de ska överleva och må bra. Den känslan har de inte lyckats väcka hos mig.

Och sedan har vi alla tabbar. Finns det ingen som korrekturläser böckerna? Kate ringer till någon. Personen säger att den ska ringa upp snart, ska hen ringa till kontoret där Kate är? Nej, svarar Kate, ring till min lägenhet. Några minuter senare ringer personen upp Kate på kontoret. Hallå, hur svårt ska det vara?

Som ni säkert redan förstått kommer jag inte att läsa vidare på denna serie om Kate Daniels av Ilona Andrews.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar