torsdag 16 augusti 2012

Claimed av K.R. Smith

Varning för spoilers!

Jag förstår inte grejen med Alfakomplexet. Vad är det attraktiva i att han ska veta bäst och "ta hand om henne", oavsett om det går helt emot hennes åsikter? Varför räknas hon som mindre vetande? Varför räknas svartsjuka och kontrollerande beteende som attraktivt? Vad är det positiva i att romantisera detta beteende, som i verkliga livet så gott som bara finns när det är en man som kommer att misshandla (oavsett om det är psykiskt eller fysiskt) som tillämpar detta. Är det ansvarigt att som författare romantisera sådant beteende när kvinnor dagligen mördas av män de har eller haft haft en relation med? Relationer som ofta börjar på detta sätt? Jag tycker inte det.

Till själva berättelsen:

1. Alfagrejen är mycket framträdande.

2. Romantiserar lantlivet till förmån för storstadslivet något oerhört. Jag har visserligen inte varit i Seattle, men jag har svårt att tro att det är såpass illa som det framställs? Och återigen Alfagrejen, klart han vet bättre vad hon blir lycklig av än hon gör själv?

3. Många saker är väldigt otroliga. Varför skulle hon fråga om han är ok med att hon inte kan få fler barn istället för att titta på sitt barn för första gången när han håller fram barnet? Varför skulle han påpeka att han kan lukta sig till hennes sockernivåer direkt när de träffas, hon vet inte att han är en varulv? Väldigt otroligt att en person hon känt i två månader visar sig vara ett komplett rövhål, borde hon inte sett det tidigare?

Så nej, jag kommer inte att läsa mer om detta. Om det inte redan framgått, haha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar