tisdag 8 maj 2012

Jeri Smith-Readys Shine

Shine är den tredje boken i Jeri Smith-Readys triologi (Shift, Shade, Shine) om Aura. Jag är ett stort fan av Jeri Smith-Ready och gillade de två första böckerna i serien skarpt. Men jag tycker att Shine var rätt platt. En av de saker jag uppskattar med Smith-Ready är att hon lyckas skriva oförutsägbart. Böckerna följer inget specifikt mönster utan vad som helst kan hända. Detta gäller inte Shine. Ungefär det som känns som att det bör inträffa när jag läst trettio sidor av boken är det som sedan inträffar. Och det ger en lite trist känsla, framförallt i slutet av boken. Kanske beror det på att Shift-triologin är för ungdomar?

I övrigt är den välskriven. Smith-Ready låter som vanligt musik vara viktigt och ta upp en relativt stor del av berättelsen, något jag uppskattar.

Men jag hoppas att det beror på målgruppen att denna bok blev så förutsägbar som den var. I annat fall kommer jag gråta blod om den sista boken i WVMP-serien är lika förutsägbar. För övrigt väntar jag där på Let it Bleed (27 maj, fri nedladdning), som Smith-Ready lagt upp delar av på hemsidan förut, inför den avslutande Lust for Life som kommer i december. Där förväntar jag mig att det ska vara mindre förutsägbart, hoppas mina krav inte är för högt ställda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar