tisdag 15 maj 2012

The Black Dagger Brotherhood av J.R. Ward, Bok 1 - 4

Observera att detta inlägg till viss del innehåller spoilers.

Nu har jag kommit igenom de första fyra böckerna (Dark Lover, Lover Eternal, Lover Awakened, Lover Revealed) av J.R. Wards serie om The Black Dagger Brotherhood. När jag började läsa böckerna var jag väldigt positivt inställd. Ward skriver inte ur en persons synvunkel utan hoppar mellan olika personers perspektiv. Inte bara från "de goda" utan vi får även till viss del följa "de ondas" kamp vilket ger en väldigt djup inblick i den överhängande konflikten. Själva världen är väldigt intressant.

Men... varför väljer Ward att göra den så ointressant som hon gör sedan? Alla har mindervärdeskomplex och kommunikationsproblem, vilket skapar otroligt stora bekymmer. Alla män har problem som kvinnorna "rättar till" så att de sedan kan leva lyckliga i alla sina dagar. De första fyra böckerna följer ett väldigt precist schema som gör dem otroligt förutsägbara. Hetronormativiteten är mer slående än vampyrtemat. Bortsett från att sexuella övergrepp mot män finns med i boken (och detta är ju annars något som negligeras otroligt mycket i samhället) är synen på sex från såväl kvinnor som män något av en kombination av starka normer för kvinnligt och manligt och en porrfilm. Plus att hon beskriver hela förfarandet kring att en kvinna förlorar en mödom som något jag trodde utrotades på 1800-talet. Uppenbarligen inte.

Av olika anledningar jag inte tänker gå in mer på hoppas jag dock att detta kommer att förändras, vilket gör att jag kommer att fortsätta med serien åtminstone en bok till, det blir så Lover Unbound.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar