måndag 30 april 2012

Kalayna Prices Alex Craft Novels


Kalayna Prices böcker om Alex Craft (Grave Witch, Grave Dance) trollband mig! Även om en del välkända element finns med lyckas författaren skapa sin egen värld. Det är många regler i världen som inte är bekanta vilket ger att det blir en del förklaringar, något författaren lyckas väva in utan att det slutar att fängsla. Price följer det vanliga sättet att skriva att enbart följa huvudpersonen, vilket som vanligt gör så att Alex i detta fall är med där det händer saker. Men det blir inte krystat utan berättelsen hänger ihop. Och framförallt bjuderberättelsen in till att jag vill lära känna Prices värld ännu mer på djupet. Jag har hittat flera karaktärer jag verkligen sympatiserar med som jag vill lära känna bättre. Jag fastnade redan när jag läste första stycket (som går att läsa gratis i smakprovet på amazon.com):

The first time I encountered Death, I hurled my mother’s medical chart at him. As far as impressions went, I blew it, but I was five at the time, so he eventually forgave me. Some days I wished he hadn’t—particularly when we crossed paths on the job.”

Jag säger bara: Wow!

Bok nummer tre i serien, Grave Memory, kommer ut den 3 juli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar