fredag 27 april 2012

Dannika Darks Mageri Series

Jag har läst Sterling och Twist av Dannika Dark. Det är två böcker som enligt författaren snarare bör benämnas som ”Urban Fantasy Romance” än bara Urban Fantasy. Om detta håller jag med författaren. Böckerna skiljer sig från vanliga böcker i genren genom att den fokuserar mycket på samspelet mellan huvudkaraktären och övriga roller snarare än att bara fokusera på händelserna. Visst händer det saker i dessa böcker också, men det är inte så att händelserna bara avlöser varandra utan det finns gott om det där lilla extra som gör att det är lättare att lära känna karaktärerna ordentligt. Historien utvecklas hela tiden med mer och mer information, vilket gjorde att jag valde att läsa om Twist bara för att jag fann det så intressant att få läsa om vad som skett för att se om jag tolkade händelserna annorlunda när jag hade mer information. Generellt sett läser jag aldrig om böcker, vilket gör att detta är ett väldigt gott betyg från min sida.

Ytterligare en positiv sak med denna serie var det faktum att vi får vara med från ”början” när huvudkaraktären kliver in i den paranormala verkligheten. Annars blir man ofta inkastad mitt i historien och får veta bakgrunden via tillbakablickar, medan vi i denna bok får följa huvudkaraktären hela vägen. Detta tycker jag gav en mycket större möjlighet att verkligen förstå huvudkaraktärens svårigheter och lära känna henne bättre.

Det fanns dock lite saker jag var mindre nöjd med. I största delen av böckerna följer vi en karaktär, dock får vi följa några andra korta bitar. Dessa tycker jag annonseras lite otydligt, det blir för mig lite rörigt när vi helt plötsligt befinner oss i en annan persons huvud. Jag hade uppskattat om det var lite tydligare att vi bytt utgångspunkt.

Men bortsett från detta lilla irritationsmoment var böckerna mycket uppskattade och jag ser verkligen fram emot bok nummer tre som enligt författaren bör komma under sommaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar